Voed jezelf met Energie

Als je de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt, zul je jezelf stukken energieker voelen. Iets wat in deze donkere dagen met alles wat speelt in de wereld voor veel mensen wenselijk is. Ik heb een paar praktische tips voor je. Het is geen rocket-sience! Simpel en puur eten is de sleutel. 

Maak slimme keuzes op het vlak van voeding: 

  • plan je maaltijden vooruit 
  • eet met de seizoenen mee
  • eet zo weinig mogelijk bewerkt voedsel
  • laat frisdrank, sap uit pak en limonade staan
  • eet zo vers mogelijk
  • eet gevarieerd en waar mogelijk biologisch. Zeker bij vlees maakt dit een groot verschil! 
  • gebruik geen producten met geraffineerde suikers
  • eet nooit iets alleen omdat het gezond is. Je mag altijd van lekker eten genieten 
  • voeg groenten toe aan iedere maaltijd, 500 gram groenten per dag is ideaal
  • gebruik volkoren producten
  • kies producten met complexe koolhydraten 
  • kies voor volle producten in plaats van magere producten 

Momenteel wordt er veel gesproken over Vitamine D in combinatie met het herstel van of voorkomen van COVID 19. Er is momenteel geen wetenschappelijk bewijs voor. Wat wel is bewezen is dat in Nederland 40 – 60% van de mensen in de winterperiode een tekort heeft aan Vitamine D. Verder is wetenschappelijk vastgesteld dat Vitamine D bijdraagt aan het herstel bij luchtweginfecties en de weerstand verbeterd. Extra suppletie van Vitamine D in de winterperiode is zeker geen overbodige luxe. In Nederland staat de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid van vitaminen en mineralen vermeld op de verpakking van supplementen. De ADH is de hoeveelheid die bedoeld is om tekorten te voorkomen, met een ingebouwde veiligheidsmarge. Ze geven niet het niveau aan van de Optimale Dagelijkse Hoeveelheid. Hier zit bij veel vitaminen en mineralen een groot verschil tussen. 

Ook slaap is van wezenlijk belang voor je energiehuishouding. Er zijn maar weinig mensen die op minder dan 6 uur slaap per nacht goed kunnen functioneren. De exacte hoeveelheid benodigde slaap is per persoon verschillend en is bij de meeste mensen gedurende het jaar niet exact gelijk. Je lichaam reageert het beste op een vast ritme. Dat telt ook voor de tijd dat je gaat slapen. 

We hebben allemaal te maken met stress. Stress vreet energie bij je weg. Bewegen helpt om stress te verminderen. Het advies van 30 minuten bewegen per dag is er niet voor niets. Je hoeft jezelf niet noodzakelijkerwijs in het zweet te werken in de sportschool. Een wandeling buiten, het huishouden doen, het telt allemaal mee.

Ons lichaam bestaan voor meer dan de helft uit water. Genoeg water drinken is essentieel om jezelf energiek te voelen. Maar hoeveel water heb je eigenlijk nodig? Je kunt de juiste hoeveelheid water voor jezelf berekenen met volgende formule: 0,03 water per kilogram lichaamsgewicht. 

Luister naar wat jouw lichaam nodig heeft en ben lief voor jezelf. Als je jezelf niet liefhebt, wordt het voor anderen moeilijk om van je te houden. Een mens kan niet zonder liefde bestaan! 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *