Hooikoorts

De lente is begonnen. Je wilt naar buiten om te genieten, om mensen te ontmoeten, te sporten. Helaas houden de hooikoortsklachten je binnen. Zeker tijdens deze pandemie. Je wilt niet continu moeten uitleggen dat je klachten daar niets mee te maken hebben. Twintig procent van de Nederlanders heeft last van hooikoorts. Dit percentage stijgt ieder jaar. Dit komt omdat bloeiseizoenen vaker voorkomen, gelinkt aan de klimaatverandering. 

De symptomen van hooikoorts zijn: 

  • jeukende neus en/of ogen
  • jeukend gehemelte
  • niezen
  • snotteren
  • hoofdpijn
  • droge keel
  • vermoeidheid
  • benauwdheid
  • piepende ademhaling
  • koortsig gevoel 

Dit is bij iedereen anders. De klachten kunnen werkelijk alle energie uit je zuigen. Daarbij komen een aantal klachten overeen met de klachten die mensen ervaren als ze besmet zijn met het COVID-19 virus. Dat maakt het er niet eenvoudiger op. 

Hooikoorts ontstaat door een overgevoeligheid voor stuifmeel van grassen en/of bomen. Er zijn talloze hooikoortskalenders te vinden waarop je kunt zien wanneer welke bomen of grassen klachten kunnen veroorzaken. Of je hierop reageert kun je laten testen. In grote lijnen weet je het vaak zelf wel. Je immuunsysteem reageert op de pollen, er ontstaat overactiviteit waardoor er veel histamine in je lichaam vrijkomt. Dit geeft vervelende klachten. Toch heb je histamine ook nodig voor een aantal essentiële functies in je lichaam. Het draait om balans. 

Door voldoende te drinken, de juiste voeding, stress te verminderen en je immuunsysteem optimaal in vorm te houden, kun je klachten verminderen. Als je de inname van histamine laag houdt, allergenen buiten de deur houdt, ervoor zorgt dat ontstekingen sneller genezen en je jouw energielevel in brede zin goed bewaakt, zul je merken dat je jezelf stukken beter voelt.  Soms is medicatie nodig, dit gaat meestal gepaard met bijwerkingen.

Je lichaam kan zelf histamine afbreken door verschillende enzymen. Dit gebeurt in de lever, de darmen en in het bloed. Als je een disbalans hebt in je lever en de darmwerking is verstoord, zijn er onvoldoende enzymen aanwezig om de histamine af te breken. Met de juiste voeding kun je hieraan bijdragen. Laat alcohol, chocolade, koffie, energiedrankjes, frisdrank en de verkeerde vetten even staan. Zorg ervoor dat je 2 liter water per dag drinkt. Histaminerijke voeding kun je beter even vermijden. Denk hierbij aan varkensvlees, lamsvlees, wild, makreel, tonijn, kabeljauw, tomaten, spinazie, bietjes, champignons, avocado, grapefruit, olijven, verschillende kruiden, gefermenteerde voeding, gedroogd fruit en voeding dat gist bevat. 

Ook zijn er voedingsstoffen die niet veel histamine bevatten, maar wel zorgen dat er histamine in je lichaam vrijkomt. Bijvoorbeeld bananen, druiven, kiwi, citrusvruchten en voeding met kunstmatige toevoegingen. Eet zo vers mogelijk en bewaar voeding niet te lang, ook niet in de koelkast. 

Suppletie kan ondersteunend werken. Hierbij is het belangrijk dat het een antihistaminicum is, immuunversterkend en ontstekingsremmend. Mijn top 5 is: 

  1. Quercetine
  2. Omega 3-vetzuren
  3. MSM
  4. Vitamine C in de vorm van ascorbaat of Ester-C
  5. Pre- en probiotica 

Natuurlijk zijn er veel meer mogelijkheden en hangt dit af van jouw persoonlijke situatie. 

Ik hoop dat je met bovenstaande tips voluit kunt genieten van de lente! 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *